70 Jaar passie & mystiek


Wie zeventig jaar Ferrari tegen het licht houdt kan niet volstaan met verhalen over auto’s alléén. Niemand kan om oprichter Enzo Ferrari heen, bij leven al een legende.

Enzo Ferrari wordt alom gezien als een welhaast mythische figuur. Zelfs de exacte geboortedatum van Il Commendatore is enigszins in nevelen gehuld. Ingewijden houden het er op dat Enzo op 18 februari 1898 het levenslicht ziet, maar in het bevolkingsregister van zijn geboorteplaats Modena wordt 20 februari aangehouden. Het verhaal doet de ronde dat Enzo’s vader het op de geboortedag te koud vond om de reis naar het stadhuis te maken.

Jaren ‘40 - Instant succes
Enzo realiseert zijn grote droom in 1947. Hij bouwt auto’s die zijn naam dragen. Met de 125S begint de legendevorming. Een jaar later winnen coureurs achter het stuur van een Ferrari 166 prestigieuze races, zoals de Targa Florio en de Mille Miglia. In september 1948 verschijnen de eerste monoposto’s op de internationale circuits. Ferrari schrijft zich ook in voor het nieuwe wereldkampioenschap Formule 1 in 1950. Daar is de overmacht van concurrent Alfa Romeo aanvankelijk (te) groot.

Jaren ‘50 - Wereldtitels en wegracesuccessen
Ferrari zegeviert in de Carrera Panamericana van 1951 en boekt de vijfde opeenvolgende overwinning in de Mille Miglia van 1952. In datzelfde jaar verovert Alberto Ascari de wereldtitel in de Formule 1, een feit dat hij een jaar later herhaalt. In 1953 wint Ferrari voor de eerste keer de merkentitel in het WK voor sportwagens, na een felle strijd met Jaguar. Ferrari wint het merken-wereldkampioenschap opnieuw in 1957 en 1958. De Portago’s fatale ongeval in de Mille Miglia van 1957 waarbij negen toeschouwers om het leven komen betekent het einde van de roemruchte wegrace. Ook het wereldkampioenschap Formule 1 valt in ’58 ten prooi aan Ferrari, maar dat succes wordt overschaduwd door de tragische dood van Luigi Musso en Peter Collins. Wereldkampioen Mike Hawthorn maakt na het veroveren van de titel zijn afscheid bekend en komt niet veel later bij een auto-ongeval om het leven.

Jaren ‘60 - GTO maakt naam, meer titels en Fiat neemt aandeel
De prestaties van Ferrari in de Formule 1 zijn in de eerste jaren van de ‘sixties’ erg wisselvallig. Van complete dominantie in 1961 (met een tragische dood van titelkandidaat Wolfgang von Trips op Monza), tot kansloze optredens in 1962, ’63 en ’65. Het merk blijft ‘frontrunner’ in GT- en sportwagenraces met de onvergetelijke GTO en de eerste generatie sportprototypes met middenmotor. Totdat Ford zich aan het front meldt en Ferrari vanaf 1965 uitdaagt, nadat het heeft gepoogd Ferrari in te lijven binnen het Amerikaanse concern. Behalve een nieuwe titel in het WK voor sportwagens in 1967, valt er voor Ferrari weinig meer te juichen op de circuits. Fiat schiet de financieel kwakkelende Enzo te hulp door de helft van de aandelen over te nemen.

Jaren ‘70 - Focus op Formule 1 betaalt zich uit
Ferrari is onverslaanbaar in het wereldkampioenschap voor sportwagens in 1972, terwijl er een jaar later een hevige strijd ontbrandt met Matra-Simca. In 1974 trekt Ferrari zich uit de sportwagenracerij terug om zich volledig toe te leggen op de Formule 1. Dat pakt goed uit: Niki Lauda verovert wereld-titels in 1975 en ’77 en Jody Scheckter in 1979. Intussen doet Ferrari als sportwagenfabrikant goede zaken met modellen zoals de 308 GTB/GTS.

Jaren ‘80 - Verkopen nemen hoge vlucht en Enzo overlijdt
Acteur en zanger Don Johnson bezorgt de Ferrari Testarossa een ongekende populariteit via optredens in de tv-serie Miami Vice. Ferrari verovert in de Formule 1 constructeurstitels in 1982 en ’83, maar wereldtitels bij de coureurs blijven uit. In 1988 overlijdt Enzo Ferrari op 90-jarige leeftijd. De laatste auto die onder zijn regime tot stand komt, de F40, staat inmiddels te boek als een van de beste supercars ooit.

Jaren ‘90 - Terug in sportwagenraces, Schumacher stapt in
Na een afwezigheid van twintig jaar keert Ferrari terug in de sportwagenracerij met de 333SP. Tweevoudig wereldkampioen Formule 1 Michael Schumacher maakt in ’96 de overstap naar de Scuderia. Samen met Ross Brawn en Jean Todt bouwt hij aan een team dat spoedig de titels aaneen zal rijgen. Relevante nieuwe modellen in dit tijds-gewricht zijn de F355 en F360, de 456GT en de 550 Maranello.

Jaren ‘00 - Totale dominantie in de Formule 1 en nieuwe verkooprecords
Met vijf opeenvolgende wereldtitels in de Formule 1 (2000-2004), bij zowel de coureurs als de constructeurs, acteren Ferrari en Michael Schumacher op eenzame hoogte. De tweede helft van het decen-nium verloopt minder voorspoedig, al verovert Kimi Räikkönen met Ferrari in 2007 verrassend het kampioenschap. Bovendien gaat de constructeurstitel zowel in 2007 als in 2008 naar Maranello. Nieuwe modellen en dito afzetgebieden dragen bij aan verkooprecords. Creaties zoals de Enzo (2002), 612 Scaglietti (2003), F430 (2004, 599 GTB (2006), California en 458 Italia (2009) dragen bij aan het commerciële succes.

Jaren ‘10 - F1-technologie voor de openbare weg
Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso eindigt met Ferrari in 2010 én in 2012 nipt als tweede in het WK Formule 1. De straatauto’s worden steeds sneller en geavanceerder, de vierwiel aangedreven Ferrari FF vervangt de 612 Scaglietti en in 2012 verschijnt de F12 Berlinetta die de 599 aflost. LaFerrari is vervolgens het nieuwste paradepaardje. 2015 markeert de terugkeer van de V8-turbomotor in de 488 GTB, de opvolger van de 458 Italia. Tijdens de autosalon van Genève in maart 2017 presenteert Ferrari tenslotte de 812 Superfast, naar eigen zeggen de krachtigste en snelste productiewagen ooit gebouwd in Maranello.