Peter Scholte en zijn Datsun 100A uit 1972

Terug op het oude nest

Autopoetser Peter Scholte is de koning te rijk met zijn Datsun 100A uit 1972. De Noord-Hollander is bij toeval na 37 jaar herenigd met zijn verloren gewaande vierwielige jeugdliefde. Inmiddels is Scholte naarstig op zoek naar andere berijders van de kleine Japanse voorwielaandrijver. “Ik ben nog lang niet tevreden. Hij gaat over twee jaar helemaal uit elkaar.”

Door Rik Werner

Pure passie voor een Datsun 100A. Peter, dat vraagt om een toelichting. Hoe is het zo gekomen?
“Joh, dat is een verhaal. Als jongen van 17 jaar mocht ik de Datsun 100A met kenteken 17-54-VA uit 1972 overnemen van een collega van mijn vader. Pas als ik 18 jaar was en in het bezit van mijn rijbewijs, mocht ik er mee rijden. Niet eerder. Dat was de strikte afspraak. Ik hield mij er keurig aan, maar begon intussen alvast met opknappen. Dat was trouwens hard nodig, want zoals je weet roesten ze als de beste. Soms reed ik onder toezicht van vader of moeder een metertje naar voren, en naar achteren. Geen probleem. Bijna een jaar stond ie voor de deur, had ik er al heel wat uurtjes werk ingestoken.”


We horen naderend onheil…
“Wat heet, een trauma mag je het haast wel noemen. Op een kwade dag reed ik de Datsun weer even naar voren en naar achteren toen mijn ouders thuis kwamen. Een buurman dacht een geintje uit te halen en riep dat íe had gezien hoe ik er mee door de straat reed. Mijn ouders waren resoluut, de Datsun moest weg. Ze geloofde de buurman, mij niet. Ik was er stuk van. Hij werd voor 250 gulden verkocht. Vreselijk.”


Wat een toestand.
“Zeg dat wel. Het onrecht, dat vrat aan me. Ik heb daarna verschillende auto’s gehad. Ik begon met een Mazda 323 SP, een zwarte 1,4. Die zie je nu nergens meer. Daarna heb ik nog diverse Mazda’s gehad, maar ook verschillende Opels en Volkswagens gereden. Een Alfasud 1.5 Ti ook, een verhaal apart. En Volkswagen Transporters. Maar die verloren Datsun 100A… het bleef aan mij knagen. Het was gewoon niet fair.”


Maar nu heb je ‘m weer. Klinkt als een sprookje.
“Bizar, niet? Ik zocht september vorig jaar op Marketplace van Facebook naar een compressor. Ik scrollde wat door het schermpje van mijn smartphone toen ik ‘m opeens zag. Ik kon mijn ogen niet geloven. Dat was mijn Datsun 100A. Precies, exact de auto waar ik als jongen van 17 zo druk mee was… en die mij werd ontnomen.”


Waar trof je ‘m aan?
“Hij stond in Veendam, de auto was van een vrachtwagenchauffeur, Ronald de Groot. De auto was van zijn moeder geweest. Hij stond zielig onder een kleedje. Er was zo te zien in geen jaren naar omgekeken. Hij vroeg er nog 2.700 euro voor, maar ik heb ‘m met aanzienlijke korting meegekregen. Ik heb ‘m samen met mijn schoonzoon Lars opgehaald, op een trailer.”


Hoe was het met je oude liefde in technisch opzicht gesteld?
“Hij was er echt heel erg aan toe, maar ik twijfelde geen moment. Overal roestgaten. Het waren echte roestbakken, die honderdjes. Dus ja, aan de bak. Als professioneel autopoetser ben ik eerst begonnen met polijsten van de lak, want die was compleet verweerd. Het viel me op dat er veel hagelschade op het dak en op de motorkap zichtbaar was. De remmen deden helemaal niets meer. Bij het afladen van de auto kletterde hij zowat tegen het hek. Ik heb ook meteen nieuwe kentekenplaten, van die donkere natuurlijk, besteld.”


Maar daar bleef het niet bij neem ik aan.
“Ik ben gaan speuren naar onderdelen. In Echt heb ik wieldoppen gevonden. En van Karel Smit, van Autobedrijf J. Balk uit Hauwert, heb ik een heleboel Datsun 100A-onderdelen over kunnen nemen. Je wil niet weten wat, ik heb nu een soort schatkamer in mijn poetsbedrijf liggen. Van motoren, tot schermen, ramen, complete interieurs en dashboards, subframes, dynamo’s. Te veel om op te noemen. Ik heb onderdelen om wel vijf Datsuns 100A tiptop in orde te krijgen.”


Social media, gebruik je die ook?
“Ik ben aangesloten bij een Facebookgroep van Datsunliefhebbers. Dat is een geweldige manier om elkaar te helpen als liefhebbers onder elkaar. Ik miste een chromen deurlijst rechts, die heb ik via Facebook opgesnord. En via Engeland heb ik een nieuwe antenne geregeld. Achterkleprubbers had ik ook nodig, die waren compleet foetsie. Ik heb ze inmiddels ontvangen van iemand uit Portugal. Zo heb ik ook 12 inch velgringen gekregen. Maar helaas moet ik voor rechtsvoor naar een nieuwe op zoek. Gisteren ben ik ‘m verloren, toen ik ging tanken. Rinkeldekinkel… en toen reed iemand achter mij er in volle vaart overheen. Helemaal aan gort. Zo jammer!”


Hoe is het nu met de Datsun gesteld?
“Hij is behoorlijk opgeknapt sinds september vorig jaar. Op het oog is íe best netjes, maar als je goed kijkt zie je veel smeerwerk en open eindjes. Er is nog veel werk aan de winkel, om ‘m écht goed te krijgen. De versnellingsbak is prima, maar de pook heeft iets te veel speling. De linker voorstoel is stuk, maar ik ben al begonnen met het ombouwen van een rechter voorstoel voor de linker kant. De cilinderkoppen moeten ook nog worden vervangen, hij geeft nu een rookpluimpje af. Dus ja, hij gebruikt wat olie. Ik heb ‘m al wel geschikt gemaakt voor loodvrije benzine.”


Het klinkt alsof je nog lang niet tevreden bent.
“Ik zal je vertellen… ik ben nu bezig met een rode Datsun 100A uit ’76, kenteken 01-JF-50. Een latere versie dus, van na de facelift met de grotere achterlichten. Dat is een DeLuxe versie, met achterruitverwarming en zo. Die is helemaal kaal, carrosserie en chassis zijn gelast en keihard. Die 100A ga ik nu verzinken en vervolgens helemaal restaureren, tot íe weer in staat van nieuw is. Alle onderdelen zijn voorhanden, het is een zaak van rustig opbouwen en afwerken. Ik ga de klus helemaal documenteren en vastleggen, met het oog op een taxatierapport. Hij zal vermoed ik in 2021 klaar zijn, en dan stort ik mij helemaal op mijn jeugdliefde.”


Wat houdt dat in?
“Hij gaat helemaal uit elkaar. Compleet. Het dak gaat eraf en ook de hele voorkant. Een beste klus, ik weet het. Maar hij is zo slecht bijgehouden en er is zo veel aan te merken. Man, ik ben een zeikerd met auto’s. Ik wil ‘m gewoon weer helemaal perfect hebben. En dat gaat me lukken ook.”


Hoe kom je aan alle technische kennis?
“Ik ben van origine autospuiter, maar heb ook de nodige technische bagage. Dat heb ik te danken aan mijn vader, die automonteur was. Verder is er veel literatuur en kun je via de Facebookgroep makkelijk vragen stellen, als je ergens tegenaan loopt. Maar het moet naast mijn werk, in de vrije uurtjes.”
Je droomauto is dus terug. Maar droom je nog verder?
‘Oh ja. Ik heb een Datsun 100A Wagon Van gevonden, die ooit van een Datsundealer is geweest. Wat zou ik die graag erbij hebben! Maar de vraagprijs ligt nogal hoog. Ik zou best willen onderhandelen, maar helaas heb ik nog nooit een reactie teruggekregen op mijn mailtjes. En ja… ik ben dol op een Volkswagen T1 busje. Mijn grootvader reed er altijd oud ijzer mee. Ik heb er eentje op het oog uit 1954, die in het Zeeuwse Zuiddorpe dienst deed als brandweerauto. Hij heeft links en rechts klapdeurtjes. Ik heb de eigenaar al ingeseind: als je ooit wilt verkopen, bel me.”


Neem je je jeugdliefde nog wel eens mee uit rijden?
“Ha, nou en of! Met mooi weer maak ik graag een ritje naar het centrum van Hoorn, om een ijsje te scoren of een kop koffie. Ik ga niet de snelweg op, dat durf ik niet aan. Bij 80 km/h houdt het wel op. Maar als ik de weg op ga, dan zit ik met zo’n smile achter het stuur. Ik krijg onderweg veel opgestoken duimen te zien. Of mensen schieten mij spontaan aan. Iedereen lijkt in de jaren zeventig wel een Datsun 100A te hebben gehad, of mensen hadden buren, vrienden of kennissen die er eentje reden. Maar ja, die auto’s zijn allemaal weggeroest. Vooral de subframes rotten door. Hoe dat komt? Slecht materiaal, geen roestpreventie. Zo simpel is het.”


Heb je verder nog plannen met je Datsuns?
“Ik wil dolgraag een landelijke Datsun 100A-meeting organiseren, volgend jaar zomer of zo. Bij de Nissan-importeur, of bij een grote Nissan-dealer, liefst een beetje centraal in het land. Dus ik probeer nu via allerlei kanalen te inventariseren hoeveel exemplaren er nog in Nederland op kenteken staan. In Groningen heb ik al een eigenaar van een 120A gevonden, een coupé met de sterkere 1.200 cc motor. Maar ik durf te wedden dat er nog wel een paar zijn. Ik kan me er nu al op verheugen. Wie interesse heeft moet zich maar melden via de Datsun Facebookgroep. Of mij mailen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..