Toch een Traveller

 

Een Morris Minor is voor Dennis Case jeugdsentiment. Zijn vader had ooit een Traveller. Samen met zijn vrouw Angelique huurde hij in Engeland een dagje een Morris Minor Traveller. Zijn vrouw vond het geweldig, maar een auto met hout zag hij niet zitten. Dennis zette zijn zinnen op een Van, maar het bedrijf waar er een te koop stond, had ook deze Traveller. Het hart won het van het hoofd.


Door Jan-Erik Plettenburg

De liefde maakte dat hij in Roermond is blijven hangen. Dennis Case was 16 jaar toen het gezin vanuit Engeland naar Limburg verhuisde. Zijn vader werkte bij de RAF en werd overgeplaatst naar Duitsland. Dennis bekwaamde zich in het maken van videoproducties en startte een eigen productiebedrijf. Hij maakt onder meer human interest-films en documentaires voor goede doelen. Met zijn bedrijf is hij voor veel in, zolang het maar geen bruiloftfilms zijn; daar heeft-ie een hekel aan. Dennis Case mag dan al langer in Nederland zijn dan dat hij in Engeland gewoond heeft, hij is en blijft een Engelsman en geregeld is hij in zijn vaderland te vinden. Tijdens een van de bezoeken huurde hij een Morris Minor Tourer en een dag later en Traveller. Een rit in een Minor brengt hem terug naar zijn jeugdjaren. Menig ritje zat de jonge Dennis op de achterbank van de Traveller van zijn vader. Na tochten in de huur-Minors was de conclusie dat zo’n auto toch wel heel erg leuk is. Zijn vrouw ondersteunde zijn enthousiasme van harte, tenslotte was het rijden over de plattelandswegen in Engeland één groot feest. Daarmee stond het vast dat er een Minor aangeschaft zou worden. Maar zo’n Traveller die zijn vader ooit had, vond Dennis toch een hachelijke onderneming. Al dat hout… Een Van-uitvoering was veel praktischer: geen hout en nog meer ruimte. Alleen toen hij de showroom van een oldtimerhandelaar in Ouderkerk aan de Amstel binnenliep om een Van te bekijken en deze blauwe Traveller zag staan, was Dennis om.


Pech
De Traveller die te koop werd aangeboden, had problemen met de motor. Dat werd voor aflevering verholpen. De Minor hield het met de reparatie twee jaar vol tot op een dag Dennis Case de Roertunnel in de A73 bijna niet meer op eigen kracht uitkwam. Met een gangetje van nauwelijks 30 kilometer per uur en een sliert vrachtwagens achter zich, wist hij het einde van de tunnel te bereiken, waar een brede vluchtstrook een goed heenkomen bood. Het was echt over en uit voor de krachtbron. Dennis Case besloot een ruilmotor in Engeland te halen. Ook nam hij meteen een nieuwe koppelingsplaat en drukgroep mee. Het uit- en inbouwen werd in eigen beheer gedaan. Dennis Case is sowieso een behendige sleutelaar. Hij bouwde eerder al het stuur van rechts naar links. Hij zoekt nog een deksel voor het dashboardkastje. De Minor heeft twee dashboardkastjes, waarvan die achter het stuur open is. Het linker deksel past niet aan de rechterkant. Ook het remsysteem heeft Dennis aangepast. Zijn vrouw vond het maar niets dat ze bij wijze van spreken een half uur van te voren moest beslissen of er al dan niet geremd moest worden. De trommels aan de voorzijde hebben daarom plaatsgemaakt voor schijfremmen. Een rembekrachtiger assisteert nu bij het vertragen. Het maakt de auto een stuk veiliger.

Lekkage
Zijn vrees voor het hout was niet geheel ongegrond. Ook bij deze Traveller bleek uiteindelijk vervanging onvermijdelijk. Dennis Case besloot die klus uit te besteden aan een specialist vlak in de buurt van zijn geboorteplaats Witchurch. Hij knoopte er een vakantie aan vast; toen de oldtimer klaar was, trok hij veertien dagen door Zuid-Engeland met de Traveller. Ondanks alle vooroordelen had hij maar één dag regen. Dat was maar goed ook, want de auto bleek zo lek als een mandje: het water gutste langs een van de zijruiten naar binnen. Terug bij de specialist bleek dat bij de montage van het nieuwe houtwerk een gat te diep was doorgeboord. Het euvel was snel verholpen en sindsdien is de Traveller waterdicht.
Mooi weer
De Traveller van Dennis Case is een van de laatst geproduceerde Minors. In juli 1969 werd de productie van de Van, Pick Up en Traveller-modellen overgeheveld van de Morris-fabriek in Cowley naar de voormalige Wolseley-fabriek in Adderley Park. Daarmee werd productiecapaciteit vrijgemaakt voor de opvolger van de Minor, de Marina. Gaandeweg werd de productie van het model afgebouwd: de laatste Tourer rolde op 18 augustus 1969 van de band; de laatste saloon in november 1970. De productie van de Minors in Adderley Park werd in april 1971 gestaakt. In totaal zijn er ruim 1,6 miljoen exemplaren geproduceerd tussen 1948 en 1971, waarvan 168.277 Travellers, inclusief de 18.161 exemplaren gebouwd in Adderley Park. De Traveller van Dennis Case is waarschijnlijk in december 1970 van de band gerold; de auto kreeg zijn Engelse kenteken op 6 januari 1971. De auto wordt nog maar spaarzaam gebruikt en komt alleen met mooi weer naar buiten.

Wat vindt de taxateur ervan?
“De Traveller van Dennis Case ziet eruit alsof hij gisteren uit de showroom is gekomen. Waar je ook kijkt, ook aan de onderkant, kun je zien dat er met liefde en aandacht aan de auto gewerkt is. Natuurlijk heeft de auto lichte gebruikssporen. Dat kan ook niet anders, er wordt – gelukkig- met de auto gereden. Op het taxatieformulier noteerde ik de kwaliteitsklasse 1 -2, zeg maar tussen nieuw en bijna nieuw in. Dat resulteerde in een taxatiewaarde van 17.000 euro. De schijfremmen aan de voorzijde en -voor een Engelse auto- het stuur aan de verkeerde kant , maken de auto minder waard omdat hij niet origineel meer is, maar meer waard gezien de investeringen die de modificaties hebben gevergd. Belangrijker is de praktische betekenis van de verbouwingen: de auto is er bruikbaarder en veiliger door geworden.“