KLASSIEKER NIEUWS

In de Formule 1 zijn twee titels te behalen: het wereldkampioenschap voor coureurs en constructeurs. In de serie ‘Formule 1 iconen’ is de auto de ster. We gaan terug naar het jaar 1980.

Alan Jones en Williams-Ford FW07B
Williams is een hopeloos achterhoedeteam, wanneer eind 1977 Arabische miljonairs besluiten geld te pompen in de renstal van

...

De firma Sieberg importeerde van 1973 tot 1975 de Braziliaanse Puma sportwagen en in 1978 probeerde de Hollandse Auto Importmaatschappij te Rijnsburg het nogmaals. Veel werden er niet verkocht. In mijn autohart kreeg de kleine coupé toen alvast wel een plekje toebedeeld.

Door Albert Mensinga

‘Misschien wel de meest fraaie manier om Kever te rijden’,

...

‘Kijk, de auto van opa’

Het moet rond 1955 zijn geweest. De opa van Willie Leppink was de koning te rijk: hij had een Renault 4cv, een van de eerste modellen met een trekstarter. Maar de motor wilde vaak niet aanslaan. Als opa Leppink pogingen deed zijn trots te starten, riepen de buren: “Willem is zijn auto aan het doorzagen.” Het is de herinnering die een

...

95 Jaar Weber

De mooiste en meest gevierde automotoren uit de geschiedenis gingen veelal getooid met een rij dubbele Weber-carburateurs, één voor elk paar cilinders zodat elke cilinder zijn eigen gasklep had. Ferrari’s, Maserati’s, vooroorlogse race-Alfa’s; allemaal lieten ze bij het openen van de motorkap zo’n rij glimmende inlaatkelken aan de inlaatzijde van

...

Door Robert Scheerboom

De Oostenrijkse School: innovatieve projecten in de automobielbouw

De ‘Oostenrijkse School’ is een groep invloedrijke auto-ontwerpers uit het gebied van het voormalige Oostenrijks-Hongaarse Keizerrijk, waartoe ook het huidige Tsjechië behoorde. Zij baarden in de eerste zeven decennia van de vorige eeuw opzien met hun

...

Tekst Albert Mensinga
Ruim een halve eeuw geleden was de massamotorisering in volle gang. Letterlijk aan de lopende band rolde de een na de andere gelijkvormige gezinsauto de fabrieken uit. Knappe koppen gestimuleerd door een enkele eigenwijze durfal vormden een tegenbeweging die juist uitging van exclusiviteit en individualiteit. In werkplaatsen en achteraf-garages
...

Eind jaren negentig wilde niemand de auto van Arno Claessen hebben. Zijn witte Porsche 944 Turbo was in prima staat, maar als boodschappenauto niet echt praktisch en vooral heel erg duur. De auto aan een particulier verkopen, wilde maar niet lukken en inruilen was niet bespreekbaar. Alleen een garage in Almelo had interesse in zijn 944, tenminste als Arno een toen vier jaar oude
...

Door Albert Mensinga

Op een bedrijventerrein in Soest huist Tachyon; drie firma’s ingepakt in een forse doos. Voor de iets later ingeschakelde lezer: vanaf 2019 in Eemnes. Tachyon staat voor motorsport op het allerhoogste niveau, maar dat wil niet zeggen dat het onbereikbaar is. Integendeel zelfs. Ik ken eigenaar Maarten Buitenhuis een jaartje of twaalf en eigenlijk

...

Door Eric van Spelde
West Bromwich, een luttele vijf kilometer verwijderd van Birmingham in het oude industriële hart van Engeland, is niet direct een plaats die je associeert met dikke, glamoureuze GT’s voor de jet set van de jaren zestig en zeventig. Oh, en in tegenstelling tot wat de recente TV-reclamespot met Robbie Williams doet vermoeden, stonden een
...

Viermaal wereldkampioen Formule 1 werd hij, in 1985, 1986 en 1989 voor McLaren en in 1993 voor Williams-Renault. De Kleine Professor (1.67 m) uit Saint-Chamond, Frankrijk, in 1955 geboren met een Armeense achtergrond, duld daarmee alleen Fangio (vijfmaal) en Schumacher (zevenmaal) voor zich in de lijst van meest succesvolle coureurs aller tijden. Hij reed Formule 1 van 1980

...
Alle berichten bekijken

TICKETS

ONLINE ALTIJD GOEDKOPER

Partners

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4