Uniek Aston Martin-prototype uit 1939 op jubileumeditie InterClassics & TopMobiel

Een uniek experimenteel model van Aston Martin uit 1939, dat vlak na de oorlog indirect de noodlijdende fabriek van de ondergang redde, komt speciaal vanuit Engeland over voor Interclassics & TopMobiel. Deze ‘Atom’ is een van de belangrijkste auto’s uit de Aston Martin-historie en is zelden in het openbaar te zien.
 
Het gestroomlijnde one-off prototype, genaamd ‘Atom’, werd in 1939 vervaardigd op initiatief van een van de toenmalige directeuren van Aston Martin, Gordon Sutherland. Het was de bedoeling om een snelle, sportieve saloon te creëren en er eventueel op Le Mans mee te racen.

Door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog kwam de Atom nooit verder dan het experimentele stadium. Na de oorlog ging het met Aston Martin minder goed en werd de fabriek te koop aangeboden. Tractorfabrikant David Brown toonde interesse en Gordon Sutherland liet hem een proefrit in de Atom maken. Ondanks dat Brown halverwege zonder benzine kwam te staan, was hij door de rit in de Atom overtuigd van het sportieve potentieel en besloot hij de fabriek te kopen. Dat maakt de Atom tot een van de belangrijkste auto’s uit de Aston Martin-historie. De vooruitstrevende techniek van de Atom stond aan de basis van de eerste auto die onder leiding van David Brown de Aston Martin-fabriek verliet: een racer die in 1948 ingezet werd tijdens de 24 Uur van Spa en daar eerste overall werd. Deze auto stond op zijn beurt weer aan de basis van de Aston Martin DB1.

In 1985 kwam de Atom in particuliere handen en werd hij in een tijdsbestek van tien jaar gerestaureerd. Daarbij vervulde Gordon Sutherland – in 2004 op 96-jarige leeftijd overleden – nog en adviserende rol. In november 2012 werd de Aston Martin Atom ‘Best of Show’ tijdens de NEC Classic Motor Show in het Engelse Birmingham. Dat de Atom naar Nederland komt, is uitzonderlijk, want teneinde het exclusieve karakter te behouden wordt hij zelden in het openbaar getoond.
De Aston Martin Atom weegt dankzij een buizenframe met aluminium beplating slechts 1.220 kilogram en is voorzien van een 1.970 cm3 viercilinder motor van 82 pk met twee carburateurs, die gekoppeld is aan een Franse Cotal halfautomatische versnellingsbak. De topsnelheid ligt rond de 175 km/ h.