Pre-War Race legends op InterClassics & TopMobiel 2014

De grootvaders van de formule 1 waarmee overleven de hoofdprijs was..
 
Maastricht, december 2013 - De grootvaders van de Formule 1 zo worden de Pre-War Race Legends liefkozend genoemd. En ze zijn te bewonderen tijdens InterClassics & TopMobiel van 17 t/m 19 januari 2014 in MECC Maastricht. In een sfeervol paviljoen worden zeker twaalf unieke vooroorlogse racewagens aan het publiek gepresenteerd. Niet eerder waren er zoveel Pre-War Race Legends op één lokatie bij elkaar. De zeldzame racewagens variëren  in bouwjaar van 1902 tot 1936. De bijzondere tentoonstelling is samengesteld in nauwe samenwerking met PreWarCar die een webmagazine heeft voor liefhebbers van vooroorlogse en klassieke auto’ s en motoren.

In het paviljoen schitteren beroemde namen zoals Alfa Romeo, Bugatti, Lagonda en Riley,. En ook Talbot en Sunbeam ontbreken uiteraard niet. Maar heeft u ooit gehoord van racewagens van de merken Alta, d ‘Yrsan , Roland Pillain, of Volpi? De oudste aanwezige, een Renault uit 1902 zult u nauwelijks als een racewagen herkennen. Maar door de jaren heen wordt het beeld steeds duidelijker en met een beetje voorstellingsvermogen is de link naar de F1-auto’s van tegenwoordig zeker te maken. 

Het is bijna vergeten in onze moderne tijd maar de racewagens van 80, 90 en 100 jaar geleden waren over het algemeen veel sneller dan wij ons kunnen voorstellen. Zo had de Auto Union van vlak voor WWII een topsnelheid van om en nabij de 340 km/uur (!). Latere ontwikkelingen brachten vooral een betere wegligging, een lager gewicht voor sneller accelereren en afremmen en veel meer veiligheid. Dodelijke ongelukken komen in de Formule 1 eigenlijk nog maar zelden voor. In de races uit grootvaders tijd was buiten de overwinning het overleven van de race al een mooie prestatie! Een  boek van Andy Dunlop over racen sinds 1930 in Amerika heeft niet voor niets de veelzeggende titel “Damn Few died in Bed”.
prewar 1
In de vroege dagen van de racerij waren er nog geen circuits. Het parcours bestond uit een afstand van stad naar stad, of een parcours van enkele tientallen kilometers lang waarbij je steeds weer Start/Finish passeerde, zoals Le Mans. Niet de ideale omstandigheden om toegangskaarten te verkopen en dat was jammer want het publiek kwam massaal op de races af. Begin twintiger jaren werden op diverse plaatsen in Europa ovale (kom) banen gebouwd waarbij het publiek de auto’s bijna steeds kon zien. Denk aan Brooklands (GB), Montlhéry (bij Parijs) , de Avus  (bij Berlijn) en Monza (Italië) het vergeten circuit Sitges Terramar.  Het vlak voor de oorlog gebouwde circuit van Zandvoort (toen nog met klinkers!) is een goed voorbeeld van de circuits nieuwe stijl met een mooi recht stuk voor start en finish voor de hoofd tribune .

De meeste racewagens voor de oorlog werden destijds gesloopt. Veel werden na gedane arbeid teruggestuurd naar de fabriek, kregen een nieuwe carrosserie en gingen verder ‘in burger’ door het leven. Originele racewagens van voor 1940 zijn daarom uiterst zeldzaam.  Een collectie zoals deze zult u dan niet gauw weerzien. Om deze auto’s te zien presteren is een bezoek aan een van de vele historische GP evenementen een must. De weinigen die ook regelmatig racen met deze bolides van het eerste uur verdienen ons applaus. Ze houden de herinnering aan lang vergeten races, coureurs en bolides in stand.

prewar 3In 1895 vond de eerste officiële autorace plaats op het parcours Parijs-Bordeaux. Winnaar was Emile Levassor met (uiteraard) een Panhard & Levassor. Specificaties van deze vroegste racewagen: 1 cylinder, 4 pk, max 750 toeren per minuut. Levassor won de wedstrijd over een afstand van 1170 kilometer  in 49 uur met een gemiddelde snelheid van schrik niet 22,5 km/uur! Extreem traag in onze ogen, maar na die eerste race gingen de ontwikkelingen razendsnel.  Al in 1899 brak de Belg Camille Jenatzy met zijn electrische(!) Jamais Contente de 100 km/u grens. En het was in 1909 – een jaar na  de introductie van de T-Ford - dat de beroemde Blitzen Benz de 200 km/uur grens doorbrak. De meeste auto’s in die tijd kwamen nauwelijks boven de 40 km uur.