Indrukwekkende verzameling Mille Miglia auto’s op InterClassics & TopMobiel 2012 (2)

Maastricht - Hét oldtimerevenement van de Benelux dat plaats zal vinden van 13 tot en met 15 januari  in MECC Maastricht staat in 2012 volledig in het teken van een dubbel thema. Porsche en Mille Miglia; twee legendes in de geschiedenis van de autosport die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. De Mille Miglia; 1000 mijl, drie dagen en verschillende etappes met als start en finish het historische decor van de stad Brescia. Een eervolle en legendarische rally voor klassieke race- en sportwagens uit de periode 1927-1957. De meest bijzonder klassiekers uit deze periode die er op de wereld rondrijden houden de mythe in stand. Tijdens InterClassics & TopMobiel zal een uitzonderlijke collectie auto’s te zien zijn die het predicaat Mille Miglia mogen voeren.

Zo is de Talbot Lago type T26 GS uit 1949 te bewonderen. Deze klassieker heeft niet alleen geschiedenis geschreven tijdens de Mille Miglia maar is één van de 3 T26 GS auto’s met een racehistorie op de meest bekende circuits ter wereld.

De Fiat Ottovu 106 Sport V8 uit 1954 verliet de Fiat fabriek op 10 juni 1953. Deze bijzondere Ottovu heeft drie keer deelgenomen aan de Mille Miglia; in 1955, 1956 en in 2011. De eerste eigenaar Erik Jossipovic racete er in ’55 en ’56 veelvuldig mee in de Europese klassiekers zoals de Coppa d’oro delle Dolimiti en de coppa Inter Europe. Tussen 1958 en 1967 heeft de auto verschillende eigenaren gehad en in de jaren ‘90 werd de Ottovu volledig gerestaureerd door o.a. Rod Jolley Coachworks en Jim Stokes.

De Alfa Romeo 8 C 2900A Botticella heeft een imposante racegeschiedenis. Dit is één van de drie 2.9A’s die door Scuderia Ferrari werd ingezet bij de Mille Miglia van 1936. De auto met racenummer 79 met de coureurs Pintacuda en Stefani eindigde op een derde plaats. Deze bijzondere Alfa heeft verschillende succesvolle races gereden onder andere in Rio de Janeiro en Sao Paulo tot aan het einde van het raceseizoen in 1937. Na de tweede wereldoorlog kwam de auto in handen van Italo Bizio die er nog vele succesvolle races mee reed. In 1980 werd de Alfa Romeo geïmporteerd en volledig gerestaureerd door Paul Grist om in 1987 nogmaals deel te nemen aan de Mille Miglia.

De unieke Aston Martin is een van de vijf fabrieksracers, een term die het onderscheid aangeeft met auto’s die door particulieren worden ingeschreven voor een autorace, van het type DB3. In 1952 heeft deze auto meegedaan aan een Grand Prix voor sportwagen op het circuit van Monaco die slechts eenmaal heeft plaatsgevonden. Coureur Peter Collins bereikte een zevende plaats. In ’53 reed Collins samen met Geoff Duke de 12 Uren van Sebring maar crashte. De auto werd hersteld en met opnieuw Peter Collins aan het stuur werd de Aston Martin zestiende in de Mille Miglia van 1953. Vandaag de dag is deze DB3 een regelmatige deelnemer in de Mille Miglia.

De Westland Healey type Roadster uit 1947 was met zijn 2.4 liter Riley motor destijds de snelste 4-zits sportwagen. Donald Healey reed er persoonlijk de Mille Miglia mee in 1948 en won in zijn klasse overtuigend. Van Westland zijn er slechts 6 geproduceerd waarvan nog maar 3 exemplaren te traceren zijn. Het exemplaar dat tijdens InterClassics & TopMobiel te zien zal zijn is de enige ongerestaureerde. De aluminium body heeft 7 jaar geleden een nieuwe laklaag gekregen en maakt sinds 1998 deel uit van de collectie van Altena Classic Service uit Gramsbergen. Deze bijzondere klassieker heeft de afgelopen 4 jaar meegereden in de Mille Miglia.

De Fiat 6C 1500 werd gebouwd in opdracht van de Baronnes Maria Antoinette ‘d Avanzo. Deze in 1889 geboren vrouwelijke coureur was baanbrekend in de autosport in de jaren ’20. Met verschillende auto’s reed zij meerdere malen mee in de Mille Miglia onder andere in 1928 met een Chrysler Tipo 72 en in 1932 met een Alfa Romeo 6C 1750 GS Spider Touring. In 1940 stond ze samen met Angelo Della Cella met de Fiat 1100 op de deelnemerslijst van de Mille Miglia maar ze is helaas nooit gestart. De Fiat 6C 1500 motor werd door Stanguellini gebouwd in 1946 en werd later van een compressor voorzien.

Dit is slechts een greep uit de indrukwekkende collectie Mille Miglia auto’s die te zien zullen zijn tijdens InterClassics & TopMobiel 2012. In totaal kunt u ruim 30 auto’s bewonderen in het Mille Miglia paviljoen.

Kijk voor meer informatie over InterClassics & TopMobiel 2012 op www.ic-tm-nl.



Noot voor de redactie, niet voor publicatie

Neem voor meer informatie en/of het opvragen van logo’s en HR afbeeldingen van InterClassics & TopMobiel contact op met Susanne Franken, Marketing & Communicatie Manager van InterClassics & TopMobiel.

T. +31(0)43 38 38 373
E. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.