Iconische automerken herleven tijdens 27ste editie InterClassics Maastricht

Van donderdag 16 t/m zondag 19 januari worden mooie herinneringen opgehaald, aan verdwenen maar niet vergeten iconische automerken, tijdens InterClassics Maastricht in MECC Maastricht. ‘Forgotten Classics - Epic designs from the past’ is het thema van de 27ste editie van de oldtimerbeurs, die inmiddels behoort tot de grootste oldtimerevents van de Benelux. Op het themaplein worden de bezoekers getrakteerd op een ‘trip down memory lane’ middels de 24 epische ontwerpen van de meest memorabele automerken die niet meer bestaan waaronder Talbot Lago, Invicta, Saab, Hispano Suiza, Spyker, Voison,  Bristol, Horch, Studebaker. Deze automobielen zijn beschikbaar gesteld door diverse internationale musea en privé verzamelaars. Naast deze 24 ‘vergeten klassiekers’ is er een groot aanbod van meer dan 800 oldtimers én youngtimers die te bewonderen zijn én te koop worden aangeboden. Diverse merkenclubs geven acté de presence, klassiekers uit allerlei prijscategorieën gaan onder de hamer en zal de eerste editie van Sim Formula Europe plaatsvinden. Dit evenement, dat gelijktijdig met de beurs zal plaatsvinden, biedt een enerverende ervaring en schetst een beeld over de wereld van esports en simracing door middel van spannende races met Europa's beste simracers die live op het podium tegen elkaar zullen racen.

Enkele topstukken van de beurs:

Invicta S-Type, 1932
Kwaliteit van Rolls Royce met de prestaties van Bentley


Invicta’s oprichter Noel Macklin doel was een auto te produceren met de kwaliteit van een Rolls Royce en de prestaties en handling van een Bentley. Hij probeerde de Britse kwaliteiten van wegligging en betrouwbaarheid te combineren met de Amerikaanse behoefte aan prestaties en soepelheid van de motor. De auto werd geïntroduceerd op de London Motor Show van 1930. Gemaakt van de beste materialen die beschikbaar zijn, zoals een immens sterk chassis van nikkelstaal en massieve bronzen gietstukken van hoge kwaliteit. De S-Type werd aangedreven door een Meadows 4,5 Liter zescilindermotor. Slechts 70 Invicta S-Types werden geproduceerd, van deze worden er 30 geacht Carbodied Tourers te zijn. Invicta’s werden vaak gebruikt voor  racen, rally’s, Hill Climbs en snelheidsproeven. In 1931 won Donald Healey de prestigieuze Monte Carlo Rally in een S Type en wist het jaar daarop een tweede plek te behalen. In 1932 werden het ronderecord voor Brooklands en de snelste tijden op de Shelsley Walsh Hill Climb en de Stelvio Pass Hill Climb allemaal behaald door Invicta, evenals talrijke overwinningen in International Alpine Trials. Deze auto wordt beschikbaar gesteld door een privé verzamelaar.
 Invicta Stype800x600

Talbot Lago Grand Sport Coupé Saoutchik, 1948
Een van de meest avant gardistische ontwerpen uit de automobielgeschiedenis

Dit soort auto’s kan niet meer afgezet worden tegen algemeen geldende maatstaven. Deze Talbot Lago is een automobiele sculptuur. Pure kunst. De functie volgt hier de vorm en niet andersom. De extravagante vormentaal is afkomstig van Jacques Saoutchik, een uit de Oekraïne gevluchte meubelmaker die in 1906 bij Parijs zijn eigen carrosseriebedrijf opricht. Hij heeft maar één doel: doordringen tot de top van de automobielindustrie, wat hem in de jaren twintig uiteindelijk lukt. Zijn ontwerpen gelden sinds de jaren '20 van de vorige eeuw tot vandaag als de meest avant gardistische uit de automobielgeschiedenis. De overdreven, bijna wulpse vormen en het overmatig gebruik van chroom zijn kenmerkend voor Saoutchiks ontwerpen. Kijk naar de extreme bolling van de wielkasten, de subtiele vinnetjes op de spatborden en de vele chromen accenten. Het doet allemaal aan de overvloedige vormgeving uit de jaren dertig denken, maar in de jaren vlak na de oorlog past het niet meer. De wereld is bezig met wederopbouw en er is geen plaats meer voor dergelijke kostbare auto’s. Er worden slechts 36 Grand Sports gebouwd. Antonio Lago, de Italiaanse majoor b.d. en tevens ingenieur, die in 1935 het noodlijdende Franse merk Talbot heeft opgekocht, heeft de naoorlogse kansen verkeerd ingeschat. Het merk behaalt nog wel wat racesuccessen, maar het gaat snel bergafwaarts. Talbot Lago wordt in 1959 overgenomen door Simca. Enige jaren daarvoor heeft Saoutchik de activiteiten al beëindigd. Deze auto wordt ter beschikking gesteld door het Louwman Museum in Den haag.

Talbot Lago